Malangnya, tidak terdapat piawai industri yang menentukan berapa banyak jumlah minyak rizab dalam tangki kereta atau sejauh mana kenderaan mesti dapat bergerak selepas lampu rizab bahan api menyala.

Oleh itu, tiada jawapan konkrit yang diperolehi, tetapi berikut adalah beberapa petua yang mungkin membantu apabila kita cuba meneka berapa banyak minyak kereta yang tinggal setelah lampu rizab bahan api menyala.

Bahan api yang Tedi maksudkan adalah minyak kereta seperti petrol dan diesel.


Saiz Tangki Memainkan Peranan


Pertama, selain segelintir kenderaan jarak jauh, kereta jarang mempunyai tangki yang berasingan untuk menyimpan bahan bakar simpanan, dan lampu rizab bahan api hanya menyala apabila paras tangki utama jatuh di bawah paras tertentu.

Setiap kereta berbeza tetapi sebahagian tangki simpanan biasanya mengandungi sekitar 10 hingga 15 peratus daripada jumlah minyak keseluruhan.

Jika kita ambil kiraan mudah, tangki minyak 40 liter mempunyai rizab 4 liter minyak.

Pengaruh Keadaan Pemanduan

 Ingatlah, seperti mana-mana angka ekonomi bahan api, jarak pemanduan kenderaan kita dipengaruhi oleh keadaan dan gaya pemanduan.

Pecutan keras, kelajuan tinggi, tekanan tayar yang rendah, beban, keadaan cuaca tertentu dan jenis bahan api akan mengurangkan jarak pemanduan kita, jadi penting untuk mengambil langkah-langkah untuk menjimatkan bahan api.

Juga pertimbangkan bahawa, semasa memandu mendaki bukit yang curam akan meningkatkan penggunaan bahan bakar, selain itu ia juga boleh menyebabkan bahan api terakhir untuk melonjak dari satu bahagian tangki ke tangki yang lain.

Sekiranya pengambilan bahan api menjadi kering, enjin akan menjadi kebuluran bahan api seolah-olah tangki itu kosong sepenuhnya.

Kami pernah mengalami situasi salah agak jumlah minyak yang diperlukan semasa bercuti di Kota Kinabalu kerana lupa ambil kira faktor bentuk muka bumi di sana.

20180127