بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم. اَللَّهُمَّ صَلِّى عَلَى مُحَمَّدٍٍ، وَعَلَى آلِهِ مُحَمَّدٍٍ


Tidak boleh spin yang Tedi maksudkan di sini ialah apabila mesin basuh anda boleh membasuh (wash) dan membilas (rinse) tapi gagal sama sekali ketika proses akhir mengeringkan baju (spin).

Ini adalah beberapa punca mesin basuh rosak tak boleh spin atau dalam kata lain spin mesin basuh tidak berputar.

Mesin masuh tidak spin di kitar akhir pembasuhan

Perkara pertama untuk diperiksa adalah masalah keseimbangan muatan mesin basuh. Pastikan kain-kain yang dibasuh berada dalam keadaan seimbang. Kadangkala kedudukan mesin basuh yang senget juga menyumbang kepada masalah ini.

Ini adalah kerana mesin basuh zaman moden mempunyai mekanisme perlindungan dalaman yang mengelak untuk spin apabila kain cucian tidak seimbang untuk elakkan kerosakan.

Sering terjadi apabila anda hanya mencuci satu item yang bertukar sangat berat apabila basah, atau apabila bahan cucian itu terlalu ringan.

Cara mudah memeriksa masalah keseimbangan ini ialah dengan melakukan spin tanpa apa-apa muatan dalam mesin basuh, atau dengan muatan yang lebih seimbang.

Mesin basuh LG WF-HX130V harga di Malaysia alat ganti

Mesin basuh tidak spin kerana ia gagal keluarkan air dengan sempurna

Mesin basuh juga akan menolak untuk melakukan spin apabila ia menghadapi masalah menyalurkan air cucian keluar, sama ada sepenuhnya, ataupun hanya apabila ada sebahagian air cucian tidak dapat dikeluarkan dalam tempoh yang telah ditetapkan.

Mungkin ada masalah pam tapi jangan terlalu pantas mengandaikan masalah pam, kecuali jika terlalu banyak air yang tinggal dalam mesin basuh. Mungkin sahaja ada sekatan yang menghalang air keluar dari mesin basuh anda.

Mesin basuh tidak spin kerana masalah pada sistem tekanan (pressure system)

Masalah pada pressure system akan menyebabkan mesin basuh menganggap bahawa air masih belum dikeluarkan. Ini adalah kerana pressure system yang bertugas memaklumkan kejayaan mengepam keluar air dari mesin basuh.

Masalah pada pressure system akan sebabkan isyarat tidak dapat dihantar kepada mesin basuh. Tandanya ialah apabila mesin basuh melakukan pusingan kecil untuk menyeimbangkan muatan cucian dan kemudian berhenti tiba-tiba selepas keluarkan bunyi "klik".

Mesin basuh Samsung WA85GWGIP harga di Malaysia

Mesin basuh gagal spin kerana masalah motor atau belt tergelincir

Ada kemungkinan motor yang memusingkan drum sudah rosak, selalunya diakibatkan oleh kehausan carbon brush, hingga menyebabkan mesin basuh gagal mencapai kelajuan yang diperlukan untuk spin, tapi masih boleh wash (basuh) dan rinse (bilas).
Kebiasaannya ia takkan jadi begitu kerana masalah motor akan sebabkan kegagalan ketika wash dan rinse juga. Tapi jika semasa nak spin ia membuat bunyi bising dan ia memaksa untuk spin, boleh jadi ada masalah pada motor.

Jika masalah melibatkan kehausan carbon brush, anda boleh baiki sendiri, tapi selebihnya, baiklah panggil mereka yang pakar membaiki mesin basuh.

Selain motor, boleh jadi juga masalah belt dari motor ke drum tergelincir. Masalah ini jarang berlaku pada mesin basuh zaman moden ni, dan ada juga mesin basuh moden yang tidak gunakan belt sama sekali.

Tapi ia mudah diperiksa dengan membuka panel belakang mesin basuh.


Karangan ini telah diterbitkan pada 20161203 berkenaan spin mesin basuh rosak.