Semalam ikut Mommy dan Master ke BlueCube The Garden.

Mommy dan Master mahu bertukar kepada pelan Celcom First Basic 38 yang jika pendaftaran dibuat sebelum 31 Mei 2015, pelanggan akan dapat langganan 3 GB data pada harga RM 38, berbanding 2 GB jika pendaftaran dibuat selepas tarikh itu.

Itu jika mengikut kata si penjual lah, jika ikut iklan dalam internet nampak macam 3 GB ini untuk masa terhad saja.

Kami memilih untuk ke BlueCube The Garden sebab bukan semua tempat menawarkan khidmat tukar pakej! Ada tempat yang hanya menjual pelan terbaru ini kepada pelanggan baru atau untuk nombor baru. Jika nak guna nombor sedia ada kena cari tempat yang boleh melakukannya.

Kami sampai di sana dalam jam 7 malam, sistem bermasalah pula, maka kami mencari surau yang berdekatan.

Tanya kepada pakcik Baskin Robbin, tiada surau di The Garden! Terpaksa kami ke Midvalley yang terletak berdekatan. Mungkin surau tak layak berada di tempat seperti itu...

Sebelum sampai ke surau terserempak pula dengan Minions dan Home+Love’16 (Home & Living Exhibition), singgahlah sebentar.

X-Pax atau Celcom First Basic 38?

Selepas Isya', setelah berbelah bagi di antara kekal dengan Celcom Xpax dan  Celcom First Basic 38, akhirnya Master memilih untuk memilih pilihan yang kedua di antara dua pilihan itu.

Xpax ni kalau kawan-kawan tak tahu, kadar panggilan adalah 28 sen setiap 10 minit! Mana nak cari macam tu? First Basic 38 ni pula hanya beri 50 minit panggilan percuma dan kemudian panggilan pada kadar 15 sen seminit. Jauh beza tu kan?

Sampai di BlueCube The Garden dah ramai orang beratur nak daftar pelan Celcom First Basic 38 ni. Mommy dan Master dibantu dengan mesra, mungkin oleh pengurus di situ sebab semua pekerja dia panggil dia bos.

Selepas habis daftar je, selepas Master tukar kad sim (sebab kad sim sedia ada tak sokong pelan terbaru tu), terus dapat data dan terus boleh guna, telefon pun jem sekejap sebab banyak Whatsapp dan email masuk.

Telefon Mommy pula agak lambat, tapi dapat digunakan terus sebelum kami meninggalkan Midvalley.

Langsaikan dulu bil lama, baru produk baru...

Makcik yang di sebelah kami pula terpaksa pergi ke Maxis sebab dia kena langsaikan bil dulu barulah dapat beli pelan Celcom First Basic 38 tu. Jadi kalau nak beli pelan ni kenalah langsaikan semua hutang-hutang lama...

Kadar bayaran yang dikenakan adalah RM 40.30 (RM 38 + GST 6%), dan untuk Master akan dikenakan caj tambahan RM 10 untuk bayaran cop.

Adakah berbaloi bertukar daripada panggilan kepada data? Mungkin ini masanya untuk zaman data bermula...

F.A.Q:

  • celcom first basic 38 adalah line celcom rm38 sebulan yang dipanggil juga sebagai Celcom 38 atau Celcom First 38 atau Celcom Basic 38

Karangan ini pertama kali diterbitkan pada 30 Mei 2015.