Apa kejadahnya sampai tiada hati perut untuk tolong haiwan yang sedang cedera tu?

...
Bangga la konon!

 

Lebih teruk daripada babi?
...


Sekumpulan pelancong tanpa perasaan di wilayah Hainan, China, telah membuat keputusan yang membingungkan Tedi apabila mereka menarik seekor ikan lumba-lumba yang cedera keluar dari air dan bergambar dengannya.

Bukankah mereka sepatutnya menolong haiwan tersebut?

Ikan lumba-lumba itu mungkin cedera akibat berlanggar dengan sebuah bot nelayan, dan kemudian meninggal dunia akibat pendarahan yang berlebihan. Macam mana tak berlebih-lebih keluar darah, sudah cedera, tak dirawat dengan segera.

Tindakan para pelancong itu telah menerima kutukan di atas platform media sosial China, Sina Weibo.

"Dolphins, sebagai mamalia banyak berkembang, mempunyai IQ hanya sedikit lebih rendah daripada manusia. Tetapi orang-orang dalam gambar-gambar itu lebih teruk daripada babi," tulis seorang pengguna Sina Weibo.
...
Ikan Lumba-lumba yang cedera tidak dapat diselamatkan lagi.

...


Rujukan:

 

  • Fury as tourists pose with injured dolphin which bled to death (http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/news/4976113/Tourists-spark-outrage-by-posing-with-injured-dolphin-which-then-bled-to-death.html).
  • Dolphin dies in China after tourists hoist it out of water to pose for photographs (http://www.news.com.au/travel/news/dolphin-dies-in-china-after-tourists-hoist-it-out-of-water-to-pose-for-photographs/story-e6frfq80-1226665959276).

20130623