Catatan

Tunjukkan catatan dari Julai, 2012

Kurma Safawi

Imej
Master Tedi agak memilih kurma untuk dimakan ketika berbuka puasa.
Dedulu, Master tak jamah pun kurma.
Tapi selepas menjamah kurma yang digelar kurma Nabi, Master jadi berminat makan kurma.
Memandangkan kurma Nabi susah dapat di Malaysia, lagipun mahal, Master mencuba beberapa jenis kurma.
Ini adalah satu kurma kegemaran Master, Kurma Safawi.


Malangnya gambar kurma Tedi tak dapat upload sebab Master dah habiskan.
Ciri2 kurma yang Master boleh makan: KeringBerlemakTak manis sangat Lain kali Master nak cuba makan kurma jugak la.

Iklan: Sidang Meja Bulat Mahasiswi Malaysia 2012

Imej

Mega Raya Arisha

Imej
ARISHA TEXTILE, No. 1181, Ground Floor, Jalan Hulu Pasar, 15000, Kota Bharu, 09-7443-246.Ayu dan Azhan, 23 Ogos 2012koleksi tudung lovely arisha, cara memakai tudung arisha, tudung three layer

Sekolah: sikap ibu bapa dulu sekarang

Imej
Master bercerita kepada Tedi.Sikap ibu bapa terhadap guru amat berbeza jika dibandingkan dulu dan sekarang."Apa yang bezanya master?"Dulu ibu bapa ajar anak hormati guru. Jika guru menghukum anak mereka, siaplah pelajar itu jika ibu bapa mereka mengetahuinya, nescaya akan ditambah hukuman."Sekarang?"Sekarang ibu bapa yang biadab dengan guru. Jika guru menghukum anak mereka, sedialah guru itu diserang di sekolah dengan maki hamun, ancaman dan sebagainya. Ada yang menghina guru dengan menyatakan gaji guru dibayar mereka."Ermm" - kelu lidah Tedi. Ada juga mak bapak macam tu kan?

Anak kucing comel (Tedi pun comel jugak)

Imej

Anjing jalanan

Imej
Woof! Woof! Bisingla anjing-anjing kat luar ni, Tedi nak tido pun tak lalu.
Banyaknya anjing, tak masuk akal pula sebab kawasan ni kawasan orang Islam dan Tedi tau orang Islam tak bela anjing (walaupun bela anjing tu tak haram).

Orang Islam bukan tak sayang anjing, bukan tak suka, tapi kerana patuhi perintah Allah S.W.T, maka mereka redha. Bukannya disuruh seksa anjing pun, cuma dilarang makan anjing, dan najis menyentuhnya. Bukannya tak boleh sentuh, cuma bila sentuh wajib dibasuh mengikut kaedahnya kerana anjing dikategorikan sebagai najis mughallazah (najis berat). Dalam al-Quran pun ada sebut dibolehkan makan buruan yang diburu menggunakan haiwan pemburu yang terlatih. Haiwan apa lagi yang boleh digunakan untuk memburu? Harimau? Singa? Anjinglah yang sesuai.
Master pun kata, "kita redha dan patuh, insya-Allah pada masa kemudian (di akhirat) kita boleh bersama mereka (anjing)". Ini mungkin ujian dan hanya Allah S.W.T tahu akan hikmahnya.

Agak-agaknya dia-anjing ni dibuan…